Saturday, August 27, 2016

MUSIM BUAH DAH MAKIN MELANDA...

hari kamis baru ni balik ke dungun...
kebetulan kawan aku kawen..
tu lah satu2 nyer kawan yang aku ada kat kampung ni hah..
bukan tak suke berkawan tapi memang takde kawan..hahahha..
tapi tu dok bermakna aku ni sombong..
aku ni tersangat lah ramah tamah nyer...
cume kurang kuar umah..tu yang takdok kawan..
abai je..sebab aku nak citer pasar buah..
kebetulan abang aku pun ada balik..
jadi malam tu gi lepak kat pasar buah..
tempat orang duk lelong buah durian..manggis.rambutan..
kitorang macam dah gelap mata je..
aku kurang makan buah..tapi tersangat lah suke makan tempoyak..
tapi gambo agak kureng lah sikit..
kamera aku macam dah nak pencen je..cas bateri pun dah tak berapa nak betol.
jadi guna tipon je...huhuhuh..


msa ni baru sampai..
terus gi terjah...
tanyer harga..
ada yang setopok 20 yal..3 biji..
ada yang 50 yal 2 topok..
adalah dalam 7 biji..
durian yang merekoh 5 yal 3 biji.
sesuai untuk buat tempoyak.

yang banyak tu di jual...
timbang kilo..
8 yal sekilo..


yang ni plok..
100 yal satu jog..
sapa yang atu durian boleh lah beli..


rambutan plok 5 yal sekilo.
manggis aku lupa nak tayer..
maklum lah orang ramai.
dengan hujan renyai2..
takan aku nak jadi wartawan plok kat situ..

balik kat umah..
tudung pun tak buang lagi ..
terus gi kerjakan durian..
sian durian..
hahahhah...
aku hanya jadi pemerhati je.
aku hanya makan durian yang mekar..
yang tak berapa masak gitu..
takde lah bau durian sangat kalau sedawa..

walaupun isi dia putih gini tapi rasa dia memang..
lemak manis..
abang aku lah cakap..

aku memang tak beli rambutan..
sebab abang aku dah bawak balik rambutan...
1 bakul..
pahtu aku bagi2 lah sikit2 sorang..
aku hanya makan 2 biji je..
sebab nyer aku batuk..
terliur nak makan banyak tu jangan cakap lah...
makan 3 biji ni pun semalam aku dok tido..
setiap sejam aku bantai gi makan ubat batuk..
sakit perut asik batuk..

bawak 2 supek gi atar kat anak2 aku..
kat asrama...
kalau bawak 1 supek kan takut baloh plok..
moga duk bilik lain2..

8 comments:

umi alya said...

kalu dekat2, akak g ngecek doh buah moktang tu

HeNRieTTa JoSe said...

banyaknye buah....sedapnye...kat cni semua mahal mahal...

eita said...

umi alya...boleh jew kak..

rietta...ada setengah tempat mahal jugak harga dia..

QasehnyaRania said...

murahnya doyan..
leh beli buay stok tempoyak tu.

ppsstt: akak, gong kedak sempadan dgn kelantan dah. area pasir puteh..
huhuhu

eita said...

qasehnya rania...best...ooooo...hehehe..kite tak tau..

ZULHILMI TEMPOYAK said...

skrg dah xdak longgok.. uhukkk...

ros_reeza said...

Durian..durian.. memang feveret!

hainom OKje said...

Mmg tgh musiam buah sekarang nikan. Untunglah mereka yg ada dusun. Yang tak ada beli ajelah kalau nak makan...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...