Monday, March 21, 2016

BUAH KULIM...

baru ni aku gi borong buah kulim kat pasar..
jenuh gi tawaf  kat pasar dungun cari buah ni..
bukan semua kedai jual ..
kat 5 kali tawaf..baru jupe dengan akak yang jual minyak2 angin...
aku beli buah rm 20..
untuk serbuk aku beli rm 120...
lepas tu berkejor ke pjabat pos nak gi pos plok..
leloh rasa...
balik akir bulan ni nak cari lagi..
dapat pesanan lagi..
berniaga buah kulim plok aku ni...hahahhaha..



bagi yang tak tau..
meh aku kabor..
ni lah BUAH KULIM...
kegunaan nyer untuk orang yang mengalami ..
masalah buah pinggang...kencing manis..darah tinggi..
nak tau lebih lanjut boleh lah lawat blog..

http://buahkulim.blogspot.my/2013/10/apa-itu-buah-kulim.html
http://buahkulim.blogspot.my/


cara dia...
kalau yang guna buah..
buah tu harus di belah dulu...
ambik isirung dalam dia..
pahtu rebus untuk secawan air..
pah gelegak air tu...
biar kan suam..pahtu bismillah..selawat 3 kali..
minum..
buah nye plok tapis..simpan dalam bekas yang kedap udara..
sebab keharuman buah nyer tu memang menusuk kalbu..
hahhaha..

untuk yang serbuk..plok..
ambik 1 sudu kecik...
rendam dengan air panas..
bile dah suam...tapis..minum air..
keladak serbuk dia boleh..di ulang guna sampai..
hilang rasa buah kulim dia tu..

aku syor kan korang kalau nak minum..sila lah guna straw..
jangan minum terus..
kalau tak..rasa dia memang melekat pada kedua2 belah rahang pipi..
hahahha...


7 comments:

HeNRieTTa JoSe said...

xpernah taw plak buah tu...eeeh mahalnye....

Puan Kutu said...

baru tahu pasal buah kulim ni..klu kulim kedah sy tau.hahaha

Gee GTG said...

pelik rupanye tu.. macam manalah pokoknye ek..
mesti banayk tanam kat kulim, kedah ni..muahahaha..


p/s: kayalahh kak eita pahni..boleh buat gigi banyak2.. ^^

hainom OKje said...

Mesti pahitkan Ta kalau dah kena menyetraw tu....
Seram lak nak try

hainom OKje said...

Mesti pahitkan Ta kalau dah kena menyetraw tu....
Seram lak nak try

eita said...

rieta..akak pun baru tau...tak mahal pun..10 hinggit 3 biji..


puan kutu...hehehhe..


gee gtg...macam pokok kayu balak..hahahah..agak nyer lah..



hainom okje...x pahit tapi bau dia macam bawang putih..

Rayyan Zafran said...

Salam kak.. masih jual lg tak buah kulim?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...