Monday, October 12, 2015

POKOK LIMAU KASTURI...

kat belakang umah sewa aku ni..
besar betol pokok limau kasturi..
masa baru2 duk dulu langsung takde buah..
sekarang ni...alhamdulillah..
buah nyer sampai makan tak habis...
tu pun aku banyak bagi kat jiran2 aku.
kes nyer diorang suka buat sambal belacan perah limau kasturi..
kadang tu kutip banyak2..
aku wat balik kat dungun...
untuk kakak aku...
aku biasa perah dalam air je..
biasa air tea...buat air sirap limau..
sedap..tamboh plok time panas...mabeles...
datin plok biasa makan cicoh kicap..gula..taruk lada kecik..
seriau tengok datin makan..masam...

pokok dia 3 kali ganda aku rasa nyer..
aku biasa kait nai kusi..
hehehhe...
moga aku ni fotogenik..
tingi2 bukan nyer sampai..
tapi bukan saloh aku pun..
tapi saloh datin yang buat galoh tinggi sikit dari aku..
hahahha...

kait banyak2..
baru kuti letak dalam bekas...

dah basuh bersih..
taruk dalam peti..
nak makan ambik je..
tahan jugak berminggu2..

11 comments:

JR said...

Rumah saya pun ada limau kasturi juga tapi pokoknya tak setinggi pokok di rumah Eita..

HeNRieTTa JoSe said...

byknye....rietta selalu beli je kt kdai...xtahan lamer....xfresh....

ujie othman said...

tinggi sgt tu eita. rmh mak akak rendang je, petik guna tangan. Selalu jugak mak jual kat kedai mkn berhampiran. dulu mmg guna utk kedai makan allahyarham bapak.

umi alya said...

kat umah akak mesti ada stok limau kasturi, mahal woo...

umi alya said...
This comment has been removed by the author.
umi alya said...
This comment has been removed by the author.
Puan Kutu said...

Bestnya dot free je limau ni..sy suka buat air detox letak ni..memang kena beli kt kedai..klu dekat boleh mintak eita.hehe

eita said...

jr...rasanyer pokok ni dah lma bertapak kat belkng umh sewa..tu yang besar semacam je


rietta..akak kutip atas pokok taruk dalam peti..alhamdulillah sebulan makan elok lagi takde plok kecut ke apa ke..


kak ujie...pokok lama kak..tu yang tinggi...ingat balik dungun ni baru nak kutip lagi..nak bagi kat jiran yang bukak kedai makan..leh wat air tea o peng limau...



umi alya...memang mahal pun..meh lah ambik sini..


puan kutu...selalu juga buat air detox..tapi tulah tak daya masam sangat...boleh je...

QasehnyaRania said...

dapnya
dlu suka ambil asam boi merah cicah dgn limau kasturi
mkn dgn laksa pond dap
tp pokok kat umh mak dh xda. tinggal pokok limau nipis je skrg ni

hainom OKje said...

Kekadang suka beli gak limau ni nak buat sambal belacan. Pakainya seketul dua, tp terpaksa beli lebih. Sudah busuk dlm esbok....huh...
Kalau gi kedai budak budak dlm rumah ni suka jer order teh o ais limau tp time ada limau kat rumah tak mau pulak depa buat air

LYAfrina said...

harum bau limau kasturi

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...