Wednesday, July 29, 2015

HARI PIBG SEKOLOH MENENGAH KEBANGSAAN KIJAL...


habis pasal raya ..
kite citer pasa sekoloh plok ye..
baru2 ni ada pibg sekoloh..
aku hanya teman kan MIL & FIL aku ke sekoloh adik ipor aku lah..
disebab kan adik aku ada 2 orang ..
sorang tingkatan 1...sorang lagi tingkatan 3..
jadi kami berpecah...
waaa...macam polis plok main pecah2 kan..hahhaha..
yang dengar ceramah hanya aku dengan MIL je..
FIL aku memang tak berminat nak dengar ceramah bagai ni..
habis ceramah...kitorang pergi kat kelas masing2..
MIL aku takmboh masuk jupe cikgu dengan alasan tak reti nak sain..
tak reti sain cop jari je..
macam arwah mak aku...kalau ayah aku takdok..mak aku cop jari je..

sampai giliran..aku pun masuk..
aku panggil adik ipor aku duk depan cikgu..
cikgu cakap..adik ipor aku ni banyak tido..apa kat umah tak tido ke..?
keje sekoloh tak pernah buat...
bila cikgu marah melawan...
aku pun dah MIL aku bagi kuasa sepenuhnyer..
aku pun cakap..
'dia ni kan cikgu banyak bermain dari membaca...
banyak main tipon...banyak main motor...masa untuk buku memang takde..
macam ni lah cikgu..
cikgu nak rotan ke nak pukul ke...buat lah janji takde patah riuk..tak cedera..
marah adik aku....ada aku kisah...

tapi kan budak2 zaman sekarang tak macam dulu..
dulu kalau cikgu marah..cikgu berleber...
cikgu rotan takdok yang melawan..
kalau balik kat umah mengadu kat mak ayah..silap hari bulan kena tambah lagi sedas dua rotan..
aku perhati lah masa gi sekoloh ni..
rata2 memang budak kurang ajar dengan cikgu..
langsung takde hormat..
masa dengar pengetua berucap pun gitu jugak..
pengetua sendiri pun pening pala...

panjang lebor plok aku duk citer..
hahahha..bukan apa..baru baik demam..baru ada feel nak main game...
hohoho...




aku sampai tengahri panas kelong kat sekoloh..
duk lepak baru pokok dulu ambik angin..
pah tu baru gi dengar ceramah..


aku kalau dengar ceramah lama2 memang..
mata macam nak tutup je..
mujur duk depan..
kalau belakang memang dah tersenguk lah..




4 comments:

aizamia3 said...

Memang betul.. (bukan semua) budak sekarang tak macam dulu.. rasa hormat pada guru dah makin kurang..

eMMe said...

budak skrg...beza sungguh! mmg ketara la budak dlu n budak skrg..sabo je laa..kite as ibu bapa la yg mencorak kannya... moga anak2 kite nnt, idok rupe itu... kalo nak lentur biar dari rebung, kalo dah jadi buluh, takde gunenye dah... sabo je leee... kalo dah jadi gitu, nak gu mane eita...!!! marahhh... je pun tak boleh... takot jadi lain plok... pepandai le kite yea...

umi alya said...

Kalu urusan anak2 kat sekolah, hubby ambil tugas 100%, alasan sibuk.. ( mmg sibukpn, ahakkkk)

QasehnyaRania said...

rajin dato ye
laju aje dato guna kuasa yang diberi

tp mmg betul la kak.zaman skrg ni rotan sikit pon kecoh kn. oayah nk ditegur

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...