Thursday, December 10, 2009




Hello bro....
sambung balik yang semalam.
Baru sudah wat keje ni.Santai jap depan komputer.Saje jelah.
kepala otak blur r, tak tau nak tulis apa. malam2 lah baru best sikit.
Suasana sunyi banyak lah idea.
Dah seminggu dah panas terik seterik-teriknya. Biasanya kalu panas macam ni mesti hujan kan.
Jangan lah banjir plok kat umah.
Tapi tu sume kan ujian dari Allah. Apa yang Allah dah buat tu mesti ada hikmah di sebaliknya kan.
Aku baru beli Apo? tak sempat lagi nak baca lah. Dah bertimbun rasanya buku yang tak sempat di baca.
Novel baru Ramlee Awang murshid pun tak buka lagi. Masih ada bau kedai lagi. Nilah umah aku yang banjir baru ni.tapi air dah sikit surut tu.Tapi sekali sekala banjir tu seronok jugak.Lagi seronok kalu tengok budak2 maen air.
Nak marah kesian plok rasanya bukan selalu pun setahun ada lah sekali tapi kat umah aku 3-4 kali dalam setahun.
Kalu tak marah rasa sakit hati plok. Air kotor tu tapi takpelah janji rock....
Naek umah mesti menyental satu badan budak2 ni. Wat hilang kuman yang degil.
Nak putar budak2 dalam mesin basuh rasanya macam melampau je tu. Silap hari bulan mati kena karan plok.
Lagi satu masalah.
Masa banjir ni lah banyak sangat ikan-ikan sungai yang naek ke darat.
Tapi kat umah aku banyak ikan paya yang naek.
Bapak haruan, mak haruan dan seangkatan dengan ikan tu lah.
Kat depan tangga pun ada tapi tak sempat nak tangkap diorang dah cabut lari. Memang konfirm takut masuk dalam periuk tu.
Abang Ipar aku dan anak dia Ahmad sempat lah tahan jaring kat belakang umah aku tu.
Dapat lah jugak ikan haruan suami isteri dan anak dia.Nasib malam lah ikan tu terlekat kat jaring.
Makan ikan fresh hari tu.Tapi aku tak makan pun.he..he...Sian ikan tu...
Nilah kakak aku...
Air tak banyak mana pun tapi sibuk je nak maen air..
mengalahkan budak2 je.he..he..
Budak2 pun tak macam kakak aku ni.
Tapi kan mujur jugak ada kakak aku hari tu..
Bukan apa boleh mintak tolong kemas umah dan basuh umah..
Al-maklum jelah seminggu lagi nak raya haji mau tak gelabah aku.
Takkan lah raya2 umah kotor plok kan...tak logik...tak logik..
Kakak aku ni lah yang masak ikan haruan tu.
Masak gulai tak reti basa..ke apa ke nama aku pun tak ingatlah.
tapi mula-mula kakak aku tu letak asam gelugor dan garam kasar, perap satu malam. Esok baru dia wat gulai.Apa ke nama lah masakan tu (tengah fikir)
Haaa....aku dah ingat apa nama masakan tu....Gulai busuk basa....
Tapi dekat2 doh dengan yang aku cakap tadi kan...
jangan orang yang tukang makan tu jadi tak reti2 bahasa sudah lah...huawawawa....
Anak sedara aku yang montel tu lah yang kena gigit lintah....
Lintah tu kecik je tapi dia punye menjerit macam lintah tu besar dinasour...
padahal dia lagi besar pada lintah tu.
walapun kecik tapi 2 hari jugak darah meleleh....nasib tak koma je....
kalau tak hilanglah kemontelan anak sedara aku tu.
Rata-rata seluruh kampung aku banjir.
bukan umah aku aje.
aku ni kira bersyukur lah bab boleh lagi tinggal dalam umah tanpa perlu berpindah-randah..
sesekali rasa macam petempatan orang asli plok berpindah-pindah kan...
Okey aku chow dulu lah.
Kalu aku tak sibuk baru aku tulis lagi...
Tengah cari idea jugak ni....

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...