Saturday, September 19, 2020

JERUK REBUNG

Hari tu abang long aku ada bagi rebung..
sedap jugak kalau buat jeruk kan..
wat masak acar pedas..
tapi tulah keje remeh lah sikit..
sebab dia bagi rebung yang belom di buang kulit ..
penuh dengan miang rebung dia..
😓






senang sikit letak dalam besen..
pastikan tangan tak kena dengan rebung ye..
nanti mau duk mengaru-garu..



aku buang kulit dia ni guna sarung tangan..
sekali rasa dah macam michael jackson..😂😎
buang selai selai lah kulit dia tu..
jenuh jugak nak ke habis 6 batang ni..
macam menyesal plok ambik..
hahahah...
separuh hari aku duk ke proses benda ni..




ambik yang lemut je lah..
kalau batang bawah tu dah keras x yah lah ambik..
silap hari bulan kan bertukar jadi anak buluh betong plok
😆



dapat lah 3 tabung..
untuk buat stok..
nak jeruk dia senang je..
letak garam sikit..
pahtu air,,
pahtu tudung lah..
lpas 3 hari dah boleh masak..








 

16 comments:

Madam N said...

sedapnya rebung masak gulai lemak..tapi masih mood berpantang.badan tak boleh makan makanan berangin.mampu tengok sahajalaaa

Gustyanita Pratiwi said...

Wah saya suka sekali rebung, ditaruh di toples bisa untuk stok hehe

Ujie Othman said...

Pandai Eita kerjakan rebung.
Akak pandai makan aje, tu pun orang kedai masakkan :D

Madam N said...

sedapnya gulai rebung

Djangkaru Bumi said...

Rebung kesukaan saya banget
Dulu sering dimasakan mama, sayur rebung
Namanya sama ya, rebung, anak pohon bambu

Bang Ancis Ama said...

Lumayan enak ini sayur.. saya suka..

Azhafizah MN said...

Sedap rebung kalau masak tumis goreng pedas atau masak lemak cili api campur udang. Tak pernah lagi dapat raw macam ni. Biasanya mak lah yang buat, kita tukang ambil yang dah siap je. huhu
Kalau dapat macam ni memang tak pandai =_='

eita said...

nabila...ye..masak lmak cili api dgn udang sedap...

eita said...

gustyanita...buat stok byk2..bile teringin mkn bile2 ada je kan

eita said...

kak ujie...ni pun cr dlm google kak a..cara2 nk siang rebung..haha...dah tau tu senang lh sikit

eita said...

djangkaru bumi...ye nma sama je..:)

eita said...

bang ancis...disipan lg lama..lg sedap kn..rasa dia masam2

eita said...

azhafizah...x pernh lg masak tumis greng..biasa msak lmak dgn acar pedas je..ni dah kli ke 2 dpt mcm ni...pndai lh sikit2..tu pun cr tutorial dlm u tube:)

ray said...

wow banyak tu

Rezky Pratama said...

rebung
bambu muda
saya g gitu doyan rebung ini

QasehnyaRania said...

always peberet.
suka buat masak lemak atau pajeri rebung. eh. buat ulam cicah sambal pon sedap..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...