Wednesday, January 30, 2013

MENDAPAT PENGHARGAAN....



aku ni jenis yang takleh tangan tu duduk diam..
nak jugak menulis...

kali ni nak citer pasal menag review blog..
dari sapa?..
sapa lagi ..
kak tiha lah..
sebab aku banyak duk komen merapu kat blog dia..
hehehehhe...
time kasih daun keladi...

meh pakat gi terjah plok kat blog..
tuan punyer blog herba..


Monday, January 28, 2013

MENYIBUK DI KENDURI ORANG....

Date : 26.1.2013...

malam jumaat abang aku datang ambik ...
untuk pergi kat umah dia..
aku menang tender untuk hidangan pengantin..
hahahaha.....dapat lah 1.2 juta..
hahahha..takde r ..auta je lebih aku ni...
saja tolong...
yang kawen ni adik ipar abang aku...
jom layan...


selamat pengantin baru untuk 
iela mazila...
&
mohd faizul...

iela ni merangkap kawan fb aku juga..
suke sangat pedajal aku...
tema hari tu serba purple..

ketam masak ala2 rendang...
satu keje plok buang kulit ..
pahtu masuk balik..
nak nampak macam ala2 hotel gitu..
hahhahah..
al maklum lah aku ni kan chef yang ..
dah lama kena buang keje dulu..
sebab terlebih buang kulit ketam...
wakakaka....

sotong goreng masam manis...
di sebabkan senyum aku dah manis..
jadi memang maveles lah...
(perasan sangat2...)

ayam masak merah..
curi kat penanggah je..
cuma hias kasi lawa..

udang celup tepung..
guna rempah kasih sayang dari izan...
aku suh sediakan nenas n lidi ..
tapi hampeh..takde pun..
sudahnye.. letak lah udang sedang baring..

ikan 8 rasa...
masam..manis..masin...
selebihnyer rasa tak sedap..
hahhahahhaha..

kerabu cambah n kacang panjang..
ni pun pau kat penanggah...
kasi hias bagi cun..


jangan diorang makan jatuh sakit dah lah...hahahhaha......
last entry dari aku..
x tau bile lagi dapat bersiaran....
kalau ada..ada lah..
kalau takde..
takde lah..
huhuhuuhuh....
ni pun aku update kat pustaka..
kebetulan pinjam buku..
bosan takde apa nak baca...





Saturday, January 26, 2013

BORING...

Boring bile net selalu xde..
:-(..
Dah lh duk sorang2..ni pun curi line orang...
Waaaaaaaaa...

Thursday, January 24, 2013

KENDURI KAWEN..

sempena cuti maulud nabi ni..
ramai betol yg buat kenduri kawen...
hari ni gi lepak kat kenduri kawen...
anak sedara cikgu menjahit aku...
merangkap bau2 stokin dengan ayah aku...



tema macam serba pink...
disebabkn kroni...
jadi leh lah ambik gambo pengantin...

lalu tepi umah cikgu aku..
nampak bunga ni..
comel lah plok..
sempat jugak usik cikgu aku..
sekarang dah jadi nazir untuk kelas jahitan..


esok ke kerteh...
menyibuk kat kenduri kawen ...
merangkap chef untuk hidangan pengantin...
arrrghhhh...malasnye...


KOME NAK TAK?!! MY 2013 # 1 GIVEAWAY...

Sapa2 yang nak join klik je banner kat atas...
senang je..

tarikh tutup ..
31.1.2013

KELEBIHAN BERSELAWAT...


  1. Merupakan salah satu amalan yang utama...
  2. boleh menghapuskan kesalahan dan dosa..
  3. jaminan untuk mendapat rahmat Allah dunia dan akhirat serta syafaat Nabi Muhammad SAW..
  4. menjadi benteng sifat munafik dan kafir...
  5. selamat dari huru hara hari kiamat...
  6. menjadi penyebab hajat...do dan amalan baik diterima Allah...
  7. tiket untuk mudah memasuki syurga dan terlepas daripada perhisaban yang rumit..
  8. mengantikan sedekah bagi mereka yang tidak mampu bersedekah...
  9. di kasihi oleh nabi SAW dan dapat turut serta mendampingi Baginda di syurga kelak...
  10. kehidupan di dunia penuh ketenangan dan bahagia ...manakala di akhirat kelak terlepas daripada segala yang mendukacitakan..



"Sesungguhnya bagi mereka yang paling utama pada hari kiamat bagiku adalah yang paling banyak selawat untuk ku"


"Sesiapa yang membacakan 1x selawat kepada ku..nescaya Allah akan berselawat padanyer sebanyak 10x....dihapuskan daripadanya 10 kesalahan dan diangkat padanya 10 darjat"
(riwayat ahmad, al-nasa'i dan al-hakim drpd anas r.a)


"Sesiapa membaca selawat untuk ku pada hari jumaat 200 selawat....diampuni Allah segala dosanya selama 200 tahun"..
(riwayat al-Dailami drpd abu zar r.a)


Sesiapa membaca selawat 10x pada waktu pagi.....10x pada waktu petang....maka ia akan memperolehi syafaatku pada hari kiamat..."
(riwayat al-tabrani drpd abu darda r.a)


"Dimana sahaja kamu berada ....berselawatlah kepadaku..nescaya selawat itu sampai kepada ku"
(riwayat al-tabrani drpd husain b.ali r.a)


SALAM MAULIDUR RASUL....

Wednesday, January 23, 2013

Tuesday, January 22, 2013

23rd BIRTHDAY GA BY SI BULAT...


Mendapat tag dari RIETTA

wish untuk bday girl..
'SeLaMaT HaRi LahIr....semoga di beri kesejateraan hidup dunia & akhirat...'
&
'sentiasa berada di dalam lingkungan rahmat dari Allah'

tag...

1st GIVEAWAY FROM MAILEY JAYLEY

Mendapat tag dari qasehnya rania
sapa2 yang nak join klik je banner kat atas tu..

tag...

tarikh tutup..
30.1.2013

Monday, January 21, 2013

HADIAH.....

Sekian lama tak nampak abang pos..
hari ni ada jugak...
yeaaahhhh....
dapat hadiah dari 9n0L4...@jaa...
orang yg sama je...
amekaw...sekali 3 dapat...
errmmm..sebenarnyer dah lupa aku teka apa..
hahhahaha...sorry...cikgu...












aku hanya mampu menyulam mimpi indah..
tapi tak mampu untuk menghidupkan mimpi tu....
'merintih perasaan ini..tiada kata mampu di ungkap...tiada yg mengerti'

Friday, January 18, 2013

TIP MERAIH CINTA ALLAH....



  1. Membaca al-quran dan faham akan makna nyer...
  2. lakukan segala ibadah wajib dan sunat untuk mendekatkan diri dengan Allah..
  3. basahi lidah dengan zikir kepada Allah sebagai tanda kita sentiasa ingatkan Nya
  4. melihat kebesaran yang di ciptakan oleh Allah dan kenali sifat Nya..
  5. merenung hikmah dan kurniaan Allah yang di berikan kepada kita ...sebagai contoh nikmat siang dan malam yang membolehkan kita rehat dan belajar...
  6. bangun pada waktu sepertiga malam untuk melakukan qiamullai...membaca al Quran...beristighfar...dan bertaubat kepada Allah....
  7. bersahabat dengan orang yang baik2...dan sentiasa mengejar ke arah kebaikan..
  8. rajin untuk hadirkan diri ke kelas2 pengajian ilmu seperti ceramah agama..








aku benci net kat umah...
10 minit je lah main..selebih nya down...
tensen..tensen....

Tuesday, January 15, 2013

CATATAN PERJALANAN AKU...5

date : 5.1.2013...

aku berangkat balik kampung semula...
balik dengan kakak aku..
ph anak dia balik sekoloh...

bye..bye,...
KL...
ada umur datang lagi...
mungkin menetap terus kat KL kot..
hahahahha...
perancangan Allah kita tak tahu...

berhenti rehat sambil solat..
kat hutan lipur lentang..
kat mana...tak tau lah plok..
hahahha....
aku memang tak ingat jalan..
sebab tu aku ada PA..
tukang tunjuk jalan untuk aku...
tapi sekarang ni PA aku begitu sibuk..

suasana air dia macam kat sungai congkak je..
tapi sedikit keruh..
mungkin baru lepas hujan..

memang tak jauh beza dengan sungai congkak..
miniature effect...

budak 2 orang ni sibuk jugak nak basuh tangan kat sungai..
air dia memang sejuk...
miniature effect...

dah habis menghayati alam..
masa untuk makan..
bawak bekal dari umah..
jimat belanja..
nasi goreng sambal tempoyak..
aaaaaa...sedap nyer...

masa nak solat..
anak sedara aku menjrit..
kata nyer ada ulat...
aku kata ulat je kan..
nak takut apa...
kuis je lah..
sekali ambik kau..
ulat gonggok yang besar pernah aku lihat..

aku try kuis dengan ranting..
tak tertutup pun..
mungkin sebab tubuh dia panjang sangat..
jadi terpaksa guna tenaga solar yg lebih kot...
pakcik tu cakap...
ulat gonggok hutan memang besar..

semut yg mati meragam...
mati sebab tunggu makwe tak datang2..
atau pun mati sebab terlebih makan gula..
nampak tak tubuh dia berhablur..
tu lah kesan terlebih gula dalam badan..
atau dalam bahasa saintifik dia kencing manis..
jadi kena beringat lah sebelom kena...
semut sanggup mati sebab gula...
hahahahhaha...
hebat tak aku buat analisis...

mujur tak ter*jiret...
traffic jam..
semut melintas...

ni lah rupa semut tu..
aku kasi sikit tumbesaran pada gambo...
macam anai2 pun ye ni..
dia tengah berpindah tu..
tu yg jadi jammed jalan..


bunga apa tak tahu lah..
pakai klik je ni

kulat sisir...
agak2 boleh makan tak?..

sampai kat kemasik..
kakak aku lapor lah plok...
singgah kat pantai kemasik..

menghirup udara pantai...
rindu nak sampai umah...

aku order nasi goreng kampung...
diorang buat untuk aku..
nasi lemak goreng..
sebagai tukang masak hotel yg dah kena buang..
aku boleh tau cara dia masak..
bayangkan...
nasi lemak yg tak habis...
diorang pergi buat nasi goreng plok..
minyak bertakung..
dah lah tu bukan main crunchy lagi..sebab kerak nasi..
tak baik lah berniaga macam ni..
kalau takde nasi cakap...
nasi dah habis..
lain kali..jangan harap aku nak singgah sini lagi..


semalam tengok merlin akir..
sedihnyer....cite dia bertambah sedih bile baca lagi sinopsis dia kat blog che rose..
rasa nak nangis je.....
aku harap citer merlin se je aku tengok n bukak tv..
lain citer tak menepati piawaian aku..

Monday, January 14, 2013

CATATAN PERJALANAN AKU...4

date : 29.12.2012..

destinasi seterus nyer menuju ke felda mari berdansa...
hahahhaha...takde r..
felda kedangsa..
umah mak mertua anak sedara aku..
merata aku ni gi ikut orang...
dah tua2 ni baru lah sibuk merayap kan..
dulu sibuk jaga mak ayah..
dah diorang takde..
masa untuk aku enjoy...huhuhuhuuh...



masa gi tu hujan turun..
kekuasaan Allah..
sebelah kanan aku ada matahari..
sebelah kiri aku hujan..
jadi ada biasan air..
terjadi lah pelangi senja...

'wahai..sang pelangi indah..
muncul seketika..sayang tak kulihat..
kini tiada....'


matahari yg hampir nak terbenam..

tadddaaaaa....dah sampai perak..
tanjung malim..

rata2 kat felda ni banyak betol pokok buah..
yg tak faham nyer..
nape lah gi tanam kalau sekadar wat perhiasan atas pokok..
tak faham aku...
aku nak panjat pun..seluar gi kebun aku tu lupa bawak..

lawatan sambil belajar lagi..
kali ni gi kat UPSI..
tapi hanya berlegar dengan kete je kat dalam tu..

30.12..
sambut bday baby tua..
hahahah..
yg tak lama lagi bakal jadi ayah..
dan aku nanti bakal dapat cucu yg ke 4..
waaaaa.....tidaaaaakkkkk....
nenek tak kawen lagi tapi dah ada cucu..
berkongsi bday dengan ahmad umah n kak long faten..



1.1.2013...
gi lepak kat pasar kajang..
cari bahan nak masak..

jupe kekwa wana biru...
my faberet kaler...
comel sangat..
ada sapa2 nak wi hadiah kat aku tak?..

dari pasar kajang menuju ke.....
ntha kat mana....
gi makan pagi kat kedai kak long corner..

nasi lemak sambal kerang..
sedap..

ingat kan telor masin dia taruk kat atas..
rupanyer lampu dalam balang..
kreatif sungguh lah..

bunga ni melata kat kedai akak ni..
akak ni tengok aku duk klik klak..klik klak..
ambik gambo...
dah jadi tabiat aku kan..suke ambik gambo...
sekali dia tanyer..
ambik gambo wat apa?..
anak sedara aku jahat..pedajal aku..
kata aku ni wartawan sinar..
akak tu ya ya...ajak aku tengok longkang yg tersumbat..
kalau hujan lebat sangat mesti banjir...
dia mintak aku masuk dalam akhbar..
hahahhaha...
alahai akak...umah aku sendiri pun banjir..
tapi adalah jugak aku intai dalam longkang tu..
banyak sangat sampah sarap..
dengan bekas makanan..tin...kertas ...
cuba bersih sikit..
baru lah tak tersumbat...

lalu kat bukit broga...
tapi aku hanya sekadar berada..
di  ibu jari kaki bukit broga je..
hahahha..

ni je yg aku ambik..
dah duk kat ibu jari bukit broga..
tu je lah yg ada..

bunga ni melata kat tepi pokok kelapa sawit..


3.1.2013...
last makan kat cheras..
kakak aku ajak makan nasi campur..
lupa plok ambik gambo kedai..
terlalu eksaited..
tengok makanan banyak jenis...

walaupun banyak..
ni jelah yang aku ambik..
kalau ada 10 jenis sayur..
10 jenis lah yg aku ambik...
tapi yg ni aku hanya ambik 4 jenis je..
yg lain dah biasa makan..
ada orang tanyer aku..
boleh ke aku hidup dengan makan sayur?..
apa tak  boleh nyer...
rezeki Allah taala...
alhamdulillah membesar dengan kuat..

masa kuar dari kedai tengok..
waaaaaaa....motor besar..
nasib tuan dia tengah duk cedok gulai kawah..
selamat...leh klik...
teringin nak naik..

Saturday, January 12, 2013

JALAN-JALAN CARI MAKAN...

Kali ni citer pasal makanan..
saja kumpul koleksi makanan..
heheheheh...
time lapor sedap tengok makanan...
memang pedih lah perut terliur.....
tapi aku suke tengok makanan....



sapa2 yg duk kat kajang tau lah kot kedai ni..
si piso-piso..
bukan pistol ye..

ni antara yg glamer kat si piso2 tu..
beger bakar..
sebijik rm 6 yg biasa..
kalau double..rm 12..
makan se ni pun dah *seheh perut..
tak larat nak habis..
sebab aku ni vege..bukan jenis karnivor..
hahahahah...

ni  tauhu bakar..
pendek kata kat sini semua masakan jenis bakar..
ntah2...pengasas nyer nama bakar kot?..
hahahah...saja je kan pedajal..
haga lupa plok tengok hari tu..

disebabkan perubahan cuaca...
sakit tekak ...
terpaksa lah minum tea o suam...+ limau,,

air laicikang ...
kakak aku punyer dgn anak dia...

yg kuning tu mama dia....asam boi...
yg merah tu papa dia...tembikai+laici...(papa dia makan banyak..tu yg gemuk..)
yg kecik tu anak dia....air kosong...
ahahahhaha

mi szilling...
(tak tau betol ke tak aku eja ni....mujur tak syiling kan..)
yg ni aku makan kat mi bandung muar...
aku tukar dari mi kering ke mi kuning..

telor bungkus..pow yg anak sedara aku punyer..

bubur kacang hijau + durian..
yg ni makan kat kedai cik ani...
kat cheras..
terlebih gula melaka..
manis giler...

mi bandung muar...
kedai ni macam wat keje *cakduh sikit
sebab apa aku kat cakduh..
tengok lah dalam mangkuk tu...
comot giler..
ni kalau peksa ni..memang failed...
aku makan ni depan dewan komuniti cheras..
yg aku gi kenduri kawen hari tu..
haga dia rm4.50

air dia best giler...
ribena + laici...
haga dia rm2 hinggit je..

nasi goreng kampung..
haga dia rm 4.50...

nasi kukus..
ayam dia rangup gile..
sedap...
haga dia ..kalau tak silap aku rm6 kot..
takpun lebih...

Nur in..
di bangi...anak sedara aku yg cakap..
kalau dia tipu aku pun tipu lah...

makanan yg di syor kan..
mi kari..
haga dia rm7.50
rasa tak tahu..
sebab bukan yg aku...

ni baru yg aku...
mi teow...
sedap...tapi sedap lagi yg aku buat..
hahahah...
haga dia sama je rm 7.50..

bihun udang..
haga pun sama rm7.50..

ciken chop...
rasa tak tahu..
bukan aku punyer..
haga dia dalam rm 12..kalau tak silap lah..
kalau silap korang tambah lah lagi duit..bawak lebih sikit..

kuih sagu gula melaka...
haga lupa plok tengok..

air dia memang best..
rosele + nata de coco..
rasa masam2 manis..
air gula dia aku taruk sikit..
jadi masam dia tu best...
haga dia rm4.50..



*seheh it mean...kenyang perut yg amat sangat...
*cakduh it mean....buat keje sambil lewa...tak kemas...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...