Saturday, June 30, 2012

13 PERKARA YANG PERLU DIJAGA SETIAP MUSLIMAT....



  1. BULU KENING.......Rasulullah melaknat perempuan yang mencukur atau menipis kan bulu kening @ meminta supaya di cukur bulu kening (riwayat abu daud)
  2. KAKI......firman Allah "dan janganlah mereka (perempuan) membentak kaki (atau mengangkatnyer) agar diketahui perhiasan yang mereka sembunyikan (surah An Nur..ayat 31)
  3. WANGIAN....sesiapa wanita yang memakai wangi-wangian kemudian melewati suatukaum supaya mereka itu mencium baunyer.....maka wanita itu telah dianggap melakukan zina dan tiap-tiap mata ada zinanyer terutamanyer hidung yang bercerobong kapal...(riwayat Nasaii,ibn Khuzaimah dan hibban)
  4. DADA.....hendaklah mereka (perempuan) melabuhkan kain tudung hingga menutupi bahagian hadapan dada mereka....
  5. GIGI.....rasulullah melaknat perempuan yang mengikir gigi atau meminta supaya dikikir giginyer....dilaknat perempuan yang menjarangkan giginye supaya menjadi cantik..yang merbah ciptaan Allah....
  6. MUKA & TANGAN....seorang gadis yang baligh tidak boleh menzahirkan anggota badan kecuali pengelangan tangan dan wajah sahaja (riwayat muslim & bukhari)
  7. MUKA & LEHER......dan tinggal lah kamu (perempuan) dirumah kamu dan janganlah kamu menampak kan perhiasan mu seperti orang jahiliah yang dahulu..(bersolek.)
  8. TANGAN.....sesungguhnyer kepala yang ditusuk dengan besi itu lebih baik daripada menyentuh kaum yang bukan sejenis yang tidak halal baginyer (riwayat at tabrani dan baihaqi)
  9. MATA.......dan katakanlah kepada perempuan mukmin hendaklah mereka menundukkan sebahagian dari permandangan nyer (surah An Nur ayat 31)
  10. MULUT..(SUARA).....jangan lah perempuan lunak dalam berbicara sehingga berkeinginan orang yang ada perasaan serong dalam hatinyer tetapi ucapkanlah perkataan2 yang baik (surah Al Ahzab..ayat 32..)
  11. KEMALUAN......apabila seorang perempuan itu solat 5 waktu...puasa di bulan Ramadhan...menjaga kehormatannyer dan mentaati suaminyer maka masuk lah ia ke dalam Syurga daripada pintu2 yang ia kehendaki...(riwayat Al Bazzar)
  12. PAKAIAN....barang siapa memakai pakaian yang menjolok mata, maka Allah akan memberikan pakaian kehinaan di hari akhirat nanti....
  13. RAMBUT...adapun perempuan yang di gantung rambutnyer hingga mendidih otaknyer dalam neraka adalah mereka yang hidup di dunia tidak mahu menutup rambutnyer daripadadi lihat lelaki bukan mahramnyer

MEH MKAN TIUB BASIKAL..

Hr ni ank sedara aku sibuk nk mkn mkaroni..
Msk lh aku ni..
Tapi non sayur..
Nilah makaroni tiub basikal..
Nk cube..jom

Friday, June 29, 2012

BELAJAR MEMASAK KULIT KARIPAP......perisa gandum..

menjawab pertanyaan teratak hati..
relaks..relak..cuba2 bawak bertenang...kelas belajar buat inti baru je habis..
tak sabar nak buat kulitnyer..
tekun betol anak murid aku ni..
hehehehheeh
(gurau2 je..)

semalam kita  belajar buat inti..
hari ni belajar macamana nak buat kulit dia..

panas kan 1 sudu planta...
nak tahu panas ke tak...
tengok dia cair..

lepas tu masukkan..
minyak masak dalam 5 sudu..
biarkan minyak tu panas..
(dah ajarkan macamana nak tahu dia panas ke tak..
taruk tangan dalam minyak...
kalau melepuh tu memang dia dah panas..)

gandum 1/2 kilo...
ambik minyak tadi..
masukkan dalam gandum tu..

jangan curah semua...
masukkan sikit2 ye..
takut kulit tu berminyak..
nanti tak sedap makan..
kalau kulit muka berminyak takpe..
leh pakai pelembab safi...
yang ni takleh..

lepas tu..
gaul..
bagi dia kena angin...udara..
err,...tapi bukan angin korang ...
kalau angin tu takut berbau plok karipap nanti..
faham kan anak2 semua..


lepas tu masukkan 
air sejuk @ air bercampur ais + sedikit garam...
sikit2....takut kan jadi lembek plok..
tapi kalau lembek pun leh letak gandum lagi..
atas kreatif lah..


lepas tu..
uli biar sampai gandum tu tak melekat..
kat jari2 korang yang halus mulus tu..

lepas tu gentel lah..
nak besar mana karipap tu..
nak besar penumbuk buat lah besar..
kalau nak kena penumbuk...
gi lah kacau orang tengah masak tu..

pastu canai...
macam ni..
guna gelas pun ok untuk canai
kalau takde kayu canai...
tapi kalau nak makan roti canai..
gi lepak kedai mamak..

lepas tu taruk lah inti...
nak banyak taruk banyak..
kalau kedekut..
taruk sikit...

lepas tu tutup lah macam ni..
kalau tak tutup ..
tu bukan karipap...
tu di panggil karipap tak sudah..

lepas tu kelim tepi dia...
ikut kreatif..
macamana nak kelim..
jangan plok korang gi kelim tepi  karipap 
tu guna 
mesin kelim baju plok...
jahanam lah...


ni antara rupa kelim karipap yang..
anak murid kakak aku buat..
1.karipap  merak kayangan..
2.karipap dewa kali..
3.karipap rambut tocang..
4. karipap siput khinzir...

ni peserta yang paling kecik..
ahmad umar...
bagus dia ni..
kecik2 lagi dah ada minat nak memasak..
jahanam doh...
air liur dia menjejeh kena doh..
eeeeeiiiii....
buat ubat pengasih tu...

tak sempat nak bw...
hari dah mula nak ribut..
huhuhuh

Thursday, June 28, 2012

BELAJAR MASAK INTI KARIPAP....perisa kentang...

sibuk bebenor..
tak sempat nak jalan2 kat umah korang..
ni memang kena buat ot lebih ni..nak bw....
jenuh lah...
semalam ada jemputan memasak...
inti karipap....kat kampung sura...
cikgu dari cheras ...merangkap kakak aku..
aku hanya menyibuk dengan kamera...
dan jugak aktiviti mengacau ahmad umar....
hahhahha...jemu lah asik duk dapur je....
jom masak....
masa belajar ni banyak bahan tak cukup..
tapi takpe aku tulis untuk bahan yang cukup..



bawang merah - 3 ulas..(dtumbuk)
bawang putih - 2 ulas..(dtmbuk)
serbuk kari - 3 sudu...(kari daging baba's)..(dibancuh dgn air)
bergantung kalau nak pedas taruk banyak..
minyak - ikut suka korang..
daun kari...5 helai..

panaskan minyak...
tumis bawang sehingga garing..
masuk kan rempah kari....
kacau hingga naik bau..

bila dah naik bau..
masuk kan air...
kacau...
lupa lah weyh....
kalau nak kasi sedap lagi..
taruk lah daging lembu cincang halus ke..
ayam ke..
ikan bilis ke...
udang kering ke..
janji yang ada kat umah korang...

ubi kentang - 5 biji
dipotong dadu....

bila dah gelegak...masukkan kentang...
(nak tau macamana gelegak..
cuba masuk kan tangan korang..
kalau melepuh tu maknanyer gelagak lah...
hehehehhe......)


kacau sehingga sebati....
dan biarkan kentang tu masak..
kalau nak cepat tudung pun boleh...
guna tudung periuk ..
bukan tudung kepala ye anak2 semua..

bila dah masak...
kacau sampai kering..
kalau berair macamana lah nak letak pada doh kan..
bila dah  kering sikit tu..
masuk kan garam + gula..
pahtu
tabur lah dengan daun sup..
sedap sikit..
aroma dia...perghhh...
ermmmm...
akibat terlalai dengan ahmad umar..
aku tak sempat nak klik ..
masa dia dah kering..
tapi korang mesti leh agak kan...
kering macamana...


cantiiikkk.....
habis sesi memasak dalam kul 10...
pahtu...dijamu dengan nasi ayam..
walaupun ayam aku besar taik hidung..
tapi tetap di panggil nasi ayam...

Monday, June 25, 2012

JELAJAH PETANG....

balik ngaji tadi lalu kut pasar buah..
banyak giler buah durian...
balik try jugak mengendap....
mana lah tau kot2 ada durian jugak..
alamak!!!..baru teringat pokok durian aku dah mampus lah..
tinggal rangka je....
huhuuuhuhu....


takde durian rambutan pun ok lah..
yang ni tengah berbunga...
rambutan gula batu..
alah takde nyer batu kat dalam rambutan tu..
nama glamer je..

yang ni tengah berbuah..
pun rambutan gula batu..
tapi yang menyampahnyer..
tupai..
hari2 duk curi..
tak larat nak bagitau ..
buah tu tak masak lagi..
kalau ambik pun tak sedap.
tak faham jugak si tupai..
curi jugak..
sudahnyer aku biar je..

 
ni je buah salak yang berbuah..
pokok punyer lah besar..
buah 2 biji je...
tapi rezeki jugak tu..

 
masa nak balik ke umah..
terserempak dengan pok ke angguk..
sebab apa nama macam tu..
sebab dia suka buat aktiviti mengangguk kepala..
dulu mak aku cakap..
kalau binatang ni langkah kepala kite..
nanti rambut semua luruh..
sampai sekarang aku bagi dia lalu dulu..
baru aku lalu..
tak rela i..
kalau rambut botak..
walaupun telor power selalu kata ..
'botak itu gojes'..
tapi bagi aku takde gojes nyer..gonjeng ada lah..
huhuhuhu

duk tengok anak nenas..
sekali jupe si mangkuk ayun ni..
cantik je buat umah dia plok...
katak pisang rasanyer..
mujur dia tido..
kalau tak mau di kencingnyer aku..


LANGIT PETANG...

saja test kamera..
n test update kot tipon..
sambil lepak atas lmbur
terasa gedik di sini..
hahahaha..
:-P

Sunday, June 24, 2012

TERBANG TINGGI-TINGGI YE...

petang semalam adik aku datang..
singgah nak ambik benih nyor...anak pokok nenas..
sambil tu usha buah kuini kat belakang..
rambutan tak masak lagi..
jadi takleh nak pau..
yang ada hanya buah pelam...
pahtu ajak dia tengok baby burung..
yeaaayyy..baby burung dah belajar terbang...
ermmm..dah rasa macam rancangan national geografi lah plok..
hehehehhe
nak tengok masa dia menetas..klik SINI

masa gi tu tengok sarang dah kosong..
cepat betol dia membesar..
minum susu enfagrow kot..
errr....burung minum susu jugak?.

sekali tengok burung tu jatuh terbang..
jatuh terbang....
in proses nak belajar pandu kapal terbang.....
patut lah bunyi bising mulut burung..
rupanye mak burung tengah beleber kat anak burung..
sebab dah banyak kali ajar..
tak reti jugak nak terbang..
alahai kiut nyer...
ni lah rupanya anak burung merbah...
hari tu masa tumbuh bulu nampak macam geli...
sekarang sungguh kiut maaaa....


adik aku sian...
ambik dia gi taruk atas pokok..
sebab mak dia tengah duk menunggu..
mulut mak burung tu..
ya Allah...bising yang amat sangat...
sebab apa mak burung tu bising..
sebab nak bagitahu ada ba alif bi dalam rok..
lintang pukang aku lari dengan adik aku..
anak burung aku tak tahu macamana citer..
harap2 selamat....

Saturday, June 23, 2012

JOM BREAKFAST..MI KERANG..

hari ni rasa macam rajin je nak masuk dapur..
biasa aku pagi memang takde nyer nak masak2...
biasa minum kopi...
pahtu setat wat keje..
hari duk usha dalam peti...
boleh lah nak masak..

terbayang2 di mata..
tengok mi kat SINI...
memang terliur giler..
nak tahu kat blog sapa..
sila lah klik ye..
Pastu tengok plok kerang kat blog SINI...
kalau nak tahu kena klik jugak..
dah lama tak kerang...
tapi aku takde lah gi pedajal kerang tu...
sian kerang tu..
aku beli terus kasi rebus...
tu lah citer nye mi kerang untuk hari ni ye...
anak2 semua...


Thursday, June 21, 2012

JOM MAKAN-MAKAN....

dah 2 3 hari tak makan nasi..
sibuk mengalahkan pm...
jadi malam ni layan nasi...
terasa bermakna hidup ni bile dapat makan nasi..
hhuuhuhuhuh


nasi ambik macam kebulur tahap maharaja je..
dah lama tak makan frog of peria..

kacang bendi goreng+cili..+ telor..
ni lah untung nyer ..bil
burung bersarang dan bertelor kat belakang umah..
nak makan gi je ambik..
heehehhe...
macam2 leh wat hidangan.

pencuci mulut..
biasa cuci mulut guna klorok je..
malam ni cuci mulut dengan..
jeruk pelam pedas..
adik ipar aku bagi...

ni plok dari kak tihara..
dah 2 3 hari sampai...
yang ni xleh makan...
tapi boleh di pakai kat selendang...
sebab kerongsang..
satu lagi tu penanda buku...
tima kasih ye kak..

Tuesday, June 19, 2012

BURUNG AKU DAH MENETAS...HOHOHOHO

hari ni teruja nyer..
teruja sebab apa?...
anak burung tu dah menetas....
mujur adik aku singgah kat umah...
ikut dia gi belakang umah...sebab dia nak cari batang pokok yang tinggi sikit..kasi tebang...
nak buat galah kait nyor separa tua...
isteri dia nak buat kuih..
mengidam lagi kot..
hehehehhehe....
saja tarik pokok resam..
sekali rasa berat...ingat anak bewok..
sekali tengok...
tadaaaaa......
dah menetas..tapi terlepas untuk rakam gambo yang baru menetas..
sebab dalam minggu ni banyak sungguh...ba alif bi..
belakang umah aku...huhuh

hari tu aku jupe sebijik je..
lepas yang kat pkok pandan tu..
hilang di makan binatang buas..
(bukan aku ye..)

dalam 2 3 hari lepas tu..
rupanyer dia bertelor lagi..
errmm...goreng pun sodap ni..

hari ni...
tengok dah menetas....
bulu pun dah banyak sangat tumbuhnyer..
terlepas untuk yang masih baby...
huhuhuh...
masa aku ambik ni dia tengah syok tido...
rasanyer dalam seminggu lagi..
terbang lah tu..


Masa ni terbangun..
mata pun dah bukak sikit...
mungkin sebab terkejut tengok aku...


Monday, June 18, 2012

LEPAK MALAM....

baru balik dari kelas aku..
malam ni kat baitul iman ada buat ceramah israk mikraj...
jadi semua pelajar di wajib kan hadir..
wajib...tak gi berdosa..sebab xleh ilmu..
dari kul 7-10 malam...
ingat nak lepak tengok orang jual durian kat pasar buah..
tapi di sebab kan PA aku pakai baju kurung..
jadi lupakan je lah..
susah nak kerabat motor kalau pakai baju kurung..aku takpe pakai baju kurung..
sebab pemandu..


sebelom ceramah tengok lah dulu 
tv kain ni hah..
sekali kipas pusing sekali tv terbang naik atas..
habis semua kepala budak2 terbang ikut tv kain ni hah..

ni lah penceramah dia...
ustaz ahmad munif bin mohd amin...
guru J-Qaf sekolah kebangsaan sultan omar..
tak membosankan sebab..
dia pandai bercerita..
tambah plok bile tengok budak2..
dah setat menguap...


selama 2 jam tu....

  • kehendak Allah tiada siapa yang boleh halang....kita hanya merancang tapi Allah yang menentukan semuanyer.....
  • cabaran dan rintangan yang dihadapi oleh nabi dalam memperjuangkan dan menegakkan agama islam begitu hebat sekali....sanggup terima apa saja cacian dari pihak yang menentang...
  • jangan lalai dari terus mengingati Allah..walau dalam apa jua keadaan sekali pun...
  • sentiasa bersabar dalam menghadapi apa jua rintangan...orang yang bersabar insya allah 1 hari nanti akan mendapat ganjaran atas kesabarannya...
  • sentiasa berdoa kepada Allah walau dalam apa jua keadaan sekali pun...
  • jangan tinggal sembahyang....kerana sembahyang itu tiang agama.....
  • hati yang elok maka elok lah akhlaknyer....
  • banyak2 anggota yang perlu di jaga adalah hati....
  • orang yang selamat di akhirat nanti adalah orang yang bersih hatinyer..
  • akhlak yang terpuji ..melambangkan ibadat yang di terima oleh Allah....

Saturday, June 16, 2012

BERWAJAH BARU....

mesti korang ingat salah tempat ni..
xlah ..
memang ni blog aku..
dah..dah..jemput masuk balik kat sini...
nak tahu sapa yang ubah kannyer...
siapa lagi kalau bukan ....
baik betol sha kan..
nak jugak tolong warga mas berjiwa muda macam aku ni...
tima kasih ye dik.....
sayang budak busyuk ni...http://www.smileycodes.info
sha letak background bunga2...
bile tengok rasa macam...
wahhhh!!..rasa muda sangat2...tergedik plok kat sini.....hahahahha (perasan)...
jadi background dia aku tukar..
sebab aku suka alam.....
alam adalah jiwa aku......
walaupun separuh dari jiwa aku sudah hilang....



Friday, June 15, 2012

MOOD MALAS...

Malasnyer hari ni..
mood letih.....


kalu sha dapat hadiah dari semenanjung...
aku plok dapat hadiah dari sabah bah..
macam bertukar hadiah plok..
hehehe..
kakak ipar n anak sedara aku bagi...

3 in 1...
sarapan, lunch, dinner...
disebabkn masak sendiri..
cukup lah bahan walapun tak banyak..
daun kemangi, kesum, cambah, timun, cili kisar..
kes malas masak sebab,..
hari ni sepanjang hari duk motong getah...
eh!silap....
motong baju melayu seluar potong..
pinggang macam leh lipat 18...
bengkok rasanya...

Wednesday, June 13, 2012

EDISI HUTAN..

sekali lagi jalan2 kat hutan....
tak tahu lah nape aku suka sangat dengan hutan....
bagi aku kan dalam hutan ni macam2 benda ada..
kecuali intenet n line tipon..
sapa2 yang jenis online tegar..
baik x yah masuk hutan..
takut meroyan.....sebab mengalami sawan bosan...
dulu aku nak sangat keje macam ayah aku...
pengawas hutan...merangkap renjer hutan...
tapi ayah aku tak bagi..
tak sesuai katanyer...
tapi aku suka hutan...
suka sangat2....
tapi aku paling takut kat orang utan...
huhuhuuh...

hug me...

aku tak tahu nama apa..
nampak comel je...
semut suka sangat duk hurung..
nak try makan takut aku..
mengalami sawan buih...tak pun takut 
koma plok...
jadi aku sipan je hasrat tu...

 
ni kulat bola golf..
sebab apa aku kata kulat bola golf..
sebab nyer dia tumbuh kat padang golf..
hahahah...
waktu malam kulat ni kembang macam payung...
aku tak ambik gambo malam..
sebab takut benda putih yang macam kulat ni..
benda putih yang jenis ada taring...
hihihihihi...
macam tu lah bunyi dia bila dia dah start ngosek orang..

 
selalu aku jupe 
cakcibur yang merah....kuning biasa..
yang ni lain sikit..
aku panjat atas kusi..
nak nyer ambik gambo cakcibur ni..
mula pakai zoom..
tapi tak lepas..
kabur nak mampuih...
tu yang kerabat atas kusi..
boleh lah wat semangat gambo ni..

Tuesday, June 12, 2012

TERUJA...HADIAH BDAY...

sambil duk wat keje..
tengok2 ada pos laju...
dapat bungkusan kecik...
dari abang aku..yang duk kat shah alam...
sekali bukak..
waaa......
SAMSUNG GALAXY Y...
abang aku kata khas untuk orang tua yang berjiwa muda..
hahahahahhaha.....
betol doh tu....


 
tak sabar nak bukak...


 
sama macam iphone aku dulu...
tapi dah rosak...


ambik kau...
sekali 4 cover dia bagi..

ermm..
sebenarnye tak reti guna pun...huhuhuu...
warga mas macam aku ..
lebih selesa guna tipon cap ayam...
nokia 1200..
senang coll n sms...
cepat, pantas dan selamat..
kihkihkih..
ni pun anak sedara aku yang duk godek2...
aku kata..
tak kira lah macamana nak buat..
janji benda yang aku nak ada kat dalam tipon ni..
hahahahha...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...