Tuesday, May 29, 2012

TELOR PUYUH MASAK PEDAS...

Semalam ramai nyer orang nak marah aku...
hahahahhaha...
maaf lah ye...
saja je aku pedajal korang...
takan lah aku tergamak hati nak makan telor burung tu..
tapi kalau darurat..terpaksalah kan...
dari di makan biawak baik aku simpan telor tu dalamperut aku..
selamat sikit..
kihkihkihkih....
hari tu ada beli telor burung puyuh..
30 biji 6 ringgit...
teringat plok lama sungguh tak makan masak pedas..
dulu arwah mak aku selalu masak..
la ni nak makan kena lah masak sendiri...
huhuhuhu....


tengah masak...
dapat idea bongok..pedajal orang..
hehehehe,....
lori minyak berlanggar depan umah aku
tu yang banyak sangat minyak 
masuk dalam sambal telor aku ni hah..
hehhehehe

Monday, May 28, 2012

NASIB SI BURUNG...


hari tu kan masa ribut kuat...
risau jugak pasal sarang burung..
ntah jatuh kemana pun tak tahu lah....
aku ni dah mengalahkan tunggu isteri bersalin je..
hahahhahah...macam ni lah perasaan suami tunggu isteri bersalin kot..
tapi aku risau kot2 kena makan di binatang yang memang pengemar telor tegar..
nasib tak jadi apa2...

pagi2 lagi aku dah turun.
intai...
pokok pandan tu memang dah senget sangat2...
sarang dia pun dah terkepit..
kat celah batang tu..

nasib takde apa2 kan..
tapi aku tak berani sentuh takut..
kena perambat dek mama dia..
hari tu ada nampak mama dia...

tadaaaa.....ni lah hasilnyer...
daripada orang lain makan..
baik aku yang rasa dulu...
aku kan pengemar telor yang tegar..
hahahahahha..
telor burung masak pedas..
sedap....






ermmm...
aku bukan jahat sangat pun...
takde nyer nak makan telor burung..
yang tu telor burung puyuh....
aku beli..
saja pedajal korang..
hahahah...

Sunday, May 27, 2012

NET DAH SIHAT....MAJLIS KAWEN...

akirnyer net sudah sihat...
banyak benda nak citer ni...
hahahaha...
sebagai seorang Datuk seri..
hidup sunyi betol tanpa lawatan blog ke blog...
ni citer terbaru..
jadi tukang klik gambo jemputan..
(padhal menyibuk je kat majlis orang..heheheh..)

'SELAMAT PENGANTIN BARU UNTUK....'
NOR LIANA & HISYAM..


kul 9 pagi dah terpacak kat umah pengantin..
lalu nak dapur..
ada oran panggil..
rupanya pengantin panggil..
takpe klik sikit untuk tatapan umum..

majlis akad nikah..
2 kali lafaz...
beres...

masa baca doa..
tangan pengantin terketar2..
kalau pegang air dalam gelas..
soh2...tumpah semua..
tak faham betol makcik kat belakang tu..
ambik gambo snediri ke gambo pengantin..
bukan main lagi...

sesi nak batal air sembahyang..
rasanya dah terbatal tadi tu..

penyerahan mas kawen n hantaran..

batal lagi air mayam untuk kali ke-2..
pakai rantai..
untuk pengantin pompuan..

batal air mayam..
untuk kali ke 3...
cincin untuk pengantin lelaki..

kaki dah kebas duduk..
la ni depa duk berdiri plok..

bergambo bersama keluarga pengantin perempuan..
cantik tema dia..
apa tak cantik nyer dah aku yang jahit..
hahahahha....

bersama keluarga pihak lelaki...

semua pakat gi makan..
aku sempat lah klik ni hah..
nak gi makan jugak lah pas ni..

sesi tukar persalinan..
untuk majlis berinai...lepas ni...
cepat sikit ye..
jangan lewat tu....
hahahahha...

sesi menjamah makanan..
ni baru jamah ye..
blom makan lagi...

Saturday, May 26, 2012

Sawan untuk seketika.....

Dalam 2 3 hari ni takleh nak bertenet... Intenet kena kilat kes ribut baru ni... Ni pun aku pau ipad anak sedara aku... Huhuhuhu.... Sian aku terkial-kial guna ipad... Maklumlah warga mas guna ipad guane sangatlah... Nanti bila dah ok aku start terjah blog korang sampai lebam bijik mata ye... (macamana nak tutup plok ni....aduhhhh)

Thursday, May 24, 2012

AKU DAH ADA HEADER....

akirnyer ada jugak orang sudi buat header untuk aku...
tima kasih untuk sha...
rasa nak menangis je...
heheheh

ni yang lama..
bertahun aku guna yang ni...

ni yang baru..
suke sangat..sebab aku paling suka yang simple2..

SEGMENT FOLLOWER BY GROUP..

dapat jemputan dari sha
sapa2 yang nak join klik je banner kat atas...
errmmm...aku tak tahu aku blog yang mana..
hehehhe...
alamak!!!....

Wednesday, May 23, 2012

ISMAM.....IMALAH

Hari ni belajar tajwid pasal...
ismam dan imalah....
nak citer panjang pun..xleh mana..
sebab terlupa nak pijam buku tajwid ustazah tadi...
xpe..nanti kelas hari ahad ni aku cuba selidik balik...
dulu mengaji dengan orang tua takde plok belajar semua ni..
hari ni tengah syok baca...tibe2 ustazah kata undur balik...
bacaan memang tak betol...
huhuhuu....
yang ni dikenali sebagai ..
hukum imalah...
'ra' tak boleh dibaca 'ri'..
sebaliknyer  'ra'..di condong kan...
iaitu menjadi 're'...
jadi bacaan ni....
'majre'..
surah hud ayat 41...


yang ni plok..
hukum ismam...
cara bacaan dia..kena muncung mulut...
muncung dia tu..
masa dengung dalam huruf 'nun'...
'ta'manna..'
masa sebut 'nna'..mulut di muncungkan sedikit...
surah yusuf ayat 11

ermm...aku ni takde lah pandai sangat...
cuba berkongsi je..
sebab aku memang tak tau langsung pasal ni...
kalau aku salah tafsir ke..maaf lah ye..
sapa2 yang menambah...
sila2 lah berkongsi sikit2...

malam ni hujan....angin..kilat...guruh...
tak tahu lah macamana nasib telor burung n mama dia...

IKAN PAUS....

pagi ni gi pasar...
dalam peti dah kosong...
ingat nak cari sayur..
aku takleh hidup tanpa sayur..mati kutu aku kalau takde sayur...
rasa sunyi hidup tanpa sayur....
cari udang sikit..
ingat nak buat nasi goreng....
sambil jalan....
terperanjat jupe kepala ikan..
terus tak jadi nak ronda lagi kat dalam pasar...
balik je lah..

terkejut lalu tepi kepala ikan..
tu pun PA aku yang tegur...
mengundur balik aku...
aku memang takleh..
terbayang ikan ni merangkak ke arah aku..
dah macam citer ju on lah plok...
imaginasi aku memang kuat...
hahahah..imaginasi mengarut..
kalau dah pala besar ni..
tubuh tak tahu lah besar mana...
ada isi perut je kat tepi tu..
ingat ikan pari..rasanya macam ikan paus je kan..

beli nasi kerabu..
sedap giler..
mujur tak giler je aku ni
jom lunch..

Monday, May 21, 2012

HAMPIR SAMA....

hari tu kan BW..
rasanya aku lepak kat blog karukord jagau's..
(payah nye nak mengeja..menyebut apatah lagi..berbelit lidah..aduh...)
terjupe satu blog..
tajuk yang hampir sama dengan aku..
heheheh...
bezanya....
blog dia ada header yang comel...
aku punyer takde header..
sebab aku langsung tak kreatif nak buat semua ni...
kalu korang nak gelak...gelak lah...
memang aku keras tangan...
korang ada tak persamaan macam ni...
yang ni hanya....
1 dalam sejuta je ni..
hahahahhahahaha.....
tapi masing2 punyer citer yang berbeza....
tapi yang pastinyer blog aku banyak merapu...


aku punyer simple...

dia punyer comel..
kiut lagi....
nak tahu sapa..
klik je kat dalam banner tu...

Sunday, May 20, 2012

MENGHITUNG HARI......

adik aku ajak tengok manggis...
malas rasanyer..
sebab panas.....
sekali adik aku menjerit..
'cepat bawak kamera'...
rupanya dia terjumpa sarang burung kat rimpunan pandan yang membiak dengan subur..
kat tepi umah aku....
sebagai wartawan sinar..yang tak berbayar
apalagi....terjah lah..
hahahhahaha....

pandan ni banyak kali dah buang...
sebab menyemak sangat rasanyer..
tapi tetap banyak jugak...
beranak pinak..

nilah sarang nyer...
1st time tengok sarang burung yang ada telor..
masa ni mama dia terbang cari makan..
errr....boleh makan tak telor ni?

pantulan cahaya matahar...
x berapa clear gambo nyer...
xleh lama takut mama dia lari terus..
sian plok nanti..
kalau dah menetas nanti..
leh ambik gambo anak dia plok...
buatnye anak buah aku balik..
habis lah di gorengnyer telor ni...

Saturday, May 19, 2012

PENYU MENANGIS....SIAPA TAHU...

betapa senang beta punyer hati...
hari ni abang pos bawak hadiah lagi..
hohohohoohoh....

penyu menangis dari..
cute sangat2..
tima kasih daun keladi..

errmmmm.....
hilang lagi lah....


malam ni ada bola erk?..
sebab nyer aku dengar jiran aku dah gaduh2 dengan isteri dia..
suami nak tengok bola..
isteri dia kata...
'jangan nak ngada2...saya nak tengok citer...awak kalau nak tengok bola gi beli tv lain...'
tak faham lah aku..
pasal bola pun mau gaduh ke..
aiyaaaa...

Thursday, May 17, 2012

KEJE AKU...KUMPUL HADIAH....

balik keje macam biasa lah..
jiran aku bagi surat...
yeaaahhhh!!!...
dapat hadiah lagi.....


hadiah selipar jepun dari 
rezeki mini GA...hari tu..
tapi sayang nyer magnet dia dah tercabut..
takpe..nanti aku letak gam balik..
bukan susah pun..

dapat hadiah kain mayam..
dari bos aku..
sebab last hari ni aku tolong dia..
aku kan pekeje kesayangan dia..
sedih giler bos aku..
nanti takde orang tolong dia..
aku kalau tak banyak keje memang tak berenti lagi..
takpe bos...ada rezeki pah raya aku gi lepak lagi..

dinner malam ni...
kacang panggang dalam sos tomato..
yummyyy....my faberet...
baru sebulan keje berat aku dah turun 4 kilo...
senang sangat nak turun..
lain kali nak keje banyak2..
lagi banyak turun...
huhuhuhu

lupa plok...
kalau ada sapa2 yang minat menulis cerpen..
jom join pesta cerpen...
nak tahu klik SINI

Tuesday, May 15, 2012

HADIAH DARI JAUH.....

semalam balik keje..
lepak kat umah jiran aku...
'nah surat kau'...
waaa....dengan rakus dan ganas nye aku koyak kan surat tu..
hehehhe....takde lah ganas...
dari kak halima rupanya...
hadiah dari turki tu...
jangan jeles.....
pada yang tak sempat aku terjah tu...
korang tunggu kedatangan 'datuk seri' kat blog korang ye....
datuk memang tersangat lah sibuknya...
tambah2 plok nak mengundi ni...lagilah sibuk
hahahhahahahahahha..........
bila tak sibuk nanti aku akan BW sampai berpinar mata...@_@
17 ni last keje.....bagitau kat bos..
lepas raya lah kita datang tolong balik....
nak settle keje aku plok.....banyak sangat tergendala...
dengan function...mesyuarat tingkap...majlis rasmi.....
sampai kan blog datuk pun terabai macam tu je.....
panjang plok teks ucapan datuk hari ni...


dapat sapu tangan dari turki..
tak dapat pergi turki dapat hadiah pun jadi lah..
satu lagi tu small dolphin...
yang telah dicucuk oleh lidi sate...
kalau sate sedap jugak tu..
kak halima kata saputangan ni di gunakan..
oleh orang pompuan...diorang kibar2 masa diorang menari2 dalam majlis.
berinai dan perkahwinan...
ermmm...sesuai sangat lah tu..

aku suka hutan...
binatang yang duk dalam hutan tu memang unik..

Sunday, May 13, 2012

PENAWAR KERESAHAN HATI



kubur setiap hari menyeru manusia sebanyak 5 kali....
  1. aku rumah yang terpencil..maka kamu akan senang dengan selalu membaca Al-Quran...
  2. aku rumah yang gelap...maka terangi lah aku dengan selalu solat malam...
  3. aku rumah penuh dengan tanah dan debu...bawalah amal soleh yang menjadi hamparan..
  4. aku rumah ular berbisa..maka bawalah amalan bismillah sebagai penawar...
  5. aku rumah pertanyaan Munkar dan Nakir...maka perbanyakkan lah bacaan..'Lailahaillah Muhammadur Rasulullah' supaya kamu dapat jawapan kepadanya...





Saturday, May 12, 2012

MUSANG...



Mat : apahal moyok ni?
ali    : biasalah ayah aku tu..selalu je hangin satu badan dengan aku..
mat : mung ni lah asik kena marah je...musang ayah mung deh..
ali    : wah..wah...wah..sedap2 nye mulut mung je kata ayah aku  
          musang...kan ada yang kena lesing di aku ni..
          (sambil genggam buku lali)...
mat  : bila masa plok aku kata ayah mung musang?..
          (mengelip2 kan biji mata.macam nak kena lempang je..)
ali :     tuuuuu....mung kata ayah aku musang...
mat: laaaa....mung ni....umur dah tua bangka...
         duk tganu berkurun 
         lama...base ganu pun mung dok faham jugak...
         musang tu bengkeng ..ngok....tu pun dok faham...
ali : lain kali cakap biar terang...

EXCLUSIVE GIVEAWAY BY CIK BUNNY..

dapat jemputan dari cik bunny..

sapa2 yang nak join..
klik je banner kat atas tu

'give away ini di anjurkan oleh..
di taja bersama..

TOPUP GIVEAWAY BY NOOR FATIN


sapa2 yang nak join klik je banner kat atas tu...

tarikh tutup..
7.5.2012-7.6.2012

Thursday, May 10, 2012

LOGHAT GANU???


membaca komen dari izan mama mia ni buat semangat nak tulis...
tapi terfikir leh ke?
hah!!..hentam je lah...
sebenarnya aku ni bukan orang ganu pun..
ic aku 06....
tapi lahir je kat pahang..membesar dan makin membesar...membesar dengan sihat di ganu kite...
hahahhaha...

meh sini aku ajar base ganu sikit...

  1. ROK....rok ni ada 2 makna...bergantung pada ayat...1 ayat brmaksud semak samun....1 ayat lagi bermaksud kurang sihat....

cth 1: uncle jonni mencangkung dalam rok sambil melepas kan sisa toksin yang terkumpul....
cth 2 : intan berlian rasa dok rok hari ni sebab mengalami alahan yang teruk....


2. PANAS KETEK....panas yang melampau....tapi takde lah sampai mengigit kulit korang....

3.MUSANG....bermaksud....bekeng....bekeng plok bermaksud garang....takde kaitan langsung dengan musang berjanggut...

4. SUPEK ROK RAK....bermaksud plastik....bukannya bermaksud plastik tengah menbuat pesta rock n roll.......

5. KANER....bermaksud telekung sembahyang...bukannya keranda...ataupun pertanyaan 'katner tu'..
takde kaitan sama sekali....


rasanya cukup lah kot..
nanti2 aku fikir lagi.....
ngantuk ni..baru sudah basuh baju....

pssstttt.....kepada watak kat atas tu harap maaf ye..aku gurau2 manja je.....

Wednesday, May 9, 2012

MISAI KUCING....

ni bunga misai kucing..
pagi tadi jupe...
di sebabkan besar ..
susah nak zoom....
wat lepas gian...
huhuhuhu

'wat apa tu mek'
'klik gambo mokcik....bunga apa ni hah?'
'hoh ni..bunga misai kucing..'
'oooo...tapi takdok kucing pun'
(ayat yang agak2 nak kena lempang)..
'kucing lari ..malu misai dia terlekat kat bunga ni'
(sambil blah)..
waaaa....ada bakat makcik ni masuk raja lawak....


moral of the story......jangan suka sangat buat kelolor dengan orang tua....
huhuhuhuu.....
kelolor ni bahasa ganu...
bahasa moden.....it mean loyar buruk.....


Tuesday, May 8, 2012

TERINGIN...

'sesekali ku rasa teringin....'


chewah menyanyi lah plok...
sebenarnya teringin nak ambik gambo macam NI...
sebenarnya gian...lama tak klik gambo ni...
ingat esok nak lepak tepi rok.....
tu pun kalau larat lah......
MyEm0.Com

Monday, May 7, 2012

JENUH..

kadang2 tu orang susah nak faham hati kita...
orang cuma nak kita faham....
tapi orang tak pernah nak faham hati kita...
selalu nak suruh orang jaga hati mereka..
tapi mereka tak pernah pun nak jaga hati kita......
http://www.smileycodes.info


kata nekcai...
"sebaik-baik ukuran terhadap diri sendiri ialah cermin"

Saturday, May 5, 2012

MEH PAKAT MAKAN...

syok buat keje ..
tak sedar dah kul 4..
patut lah perut asik menyanyi riang je..
tak lunch lagi....
dah lapor sangat masak je lah apa yang ada dalam peti..
ada ayam goreng 4 ketul...
semalam punyer tak habis..
kakak ipar aku goreng banyak sangat..
dan hari ni cipta menu baru ..
kihkihkih...
menu baru sangat lah konon nyer


AYAM CAMPAK
(bukan ayam kena demam campak ye..)
ayam goreng...
kacang panjang..
buah pelam..
lada jarum...
(terlebih minyak)
dah siap masak gi makan kat umah jiran aku..
rasa dia pedas...masam..manis...
aku hanya ambik sayur2 je..
ayam..jiran aku makan....
ayam 

Friday, May 4, 2012

HELP ME!!!!!...


ni lah situasi aku petang tadi..
terasa sesak tak bernafas....

Thursday, May 3, 2012

MERISIK KHABAR....

dah jadi tabiat aku..
gi mana2 mesti ambik gambo..
baru ni gi jalan2...
sempat lah jugak 2 3 keping..
nasib anak sedara aku sporting spirit..
leh jugak berenti2 ambik gambo...
huhuhuuhuh....


aku sebenarnya tak tahu nama apa..
nampak comel je duk dalam semak...
orang tak menghargai..
tapi aku menghargai nyer..
bunga ni kat teluk pasu...

ni plok..
bunga n buah ceri..
orang ganu panggil buah kekuk...
ni plok kat durian burung..
lawat umah mak anak sedara aku punyer suami..

ni bunga tahi ayam...
takde tahi pun kat bunga ni...
tapi aku ambik gambo ni .
kat saluran 32...
aiyaaakkk...sebenarnya tak perasan 
saluran tu...
ni pun kat durian burung..

sawah padi yang tinggal tak berapa relung pun..
ni pun sama ..
kat durian burung...

semua sawah padi orang dah 
tambun kasi buat umah..

titian usang...
di teluk pasu....
time air pasang..
leh mandi atas titi ni je..

titian pensel..
di waterfront...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...